Medewerkers opleiden

Het levert u meer op dan u denkt!

Wanneer leidt u werknemers op?

Op de volgende vier momenten is het nodig om uw medewerkers op te leiden:

1. Bij veranderende werkzaamheden

Iedereen binnen uw bedrijf, waaronder u zelf, is gewend aan een bepaalde manier van werken. De processen binnen uw bedrijf zijn op een bepaalde manier ingericht en iedereen weet hoe daar mee om te gaan. Totdat het verandert. De reden waarom u processen anders in wil richten of bijvoorbeeld wil digitaliseren kan verschillen, maar het resultaat is dat uw medewerkers meegenomen moeten worden in de nieuwe manier van werken.

Medewerkers hebben de juiste kennis en vaardigheden nodig om met het nieuwe systeem te kunnen werken. Het loont werkgevers hierin te investeren, want medewerkers die zich onderdeel voelen van de nieuwe werkzaamheden zijn gemotiveerder en dus productiever. En die investering hoeft u niet alleen te doen! WSP helpt u daar graag bij. Er zijn tal van mogelijkheden voor regelingen en subsidies.

Meer over onze regelingen en subsidies
Medewerkers opleiden biedt werkgevers vele voordelen
Onbenut arbeidspotentieel zit vol potentieel voor werkgevers met personeelsvraagstukken

2. Is er te weinig personeel?

Omscholing van uw werknemers kan uw personeelstekort oplossen. Dit kan door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen die op het eerste oog niet uw perfecte kandidaat zijn, maar die door een leerwerkplek of ander traject goed aansluiten bij uw openstaande vacature.

Een 50-plusser met jaren ervaring die thuis is komen te zitten na een reorganisatie zal waarschijnlijk erg gemotiveerd zijn weer aan de slag te kunnen. Omscholen geldt niet alleen voor nieuwe medewerkers. U kunt ook uw eigen personeel medewerkers opleiden voor openstaande functies die u niet gevuld krijgt. Op die manier hoeft u geen nieuwe mensen aan te nemen.

3. Verlaag de hoge werkdruk en het hoog ziekteverzuim

Soms zijn medewerkers lange tijd ziek en kunnen ze hun eigen of aangepaste werkzaamheden niet meer oppakken. Dan moet je als werkgever voor hen op zoek naar een geschikte baan bij een andere werkgever. Dit noemen we het ‘tweede spoor’ uit het re-integratieproces. Bij- of omscholen vergroot de kans op een job die past bij wat medewerkers wel kunnen.

Maar ook om ziekteverzuim te beperken kun je je medewerkers een opleiding aanbieden. Onderzoek wijst uit dat medewerkers die niet-reguliere opleidingen en trainingen volgen namelijk beter in hun vel zitten en positiever zijn over hun werk. Vraag je medewerkers wat ze graag willen leren en kijk of dit mogelijk is binnen je bedrijf. Zo snijdt het mes aan twee kanten snijdt: blije medewerkers, blije werkgever. Want tevreden medewerkers verzuimen minder.

PDB Cleaning - werkneemster in actie

4. Gaat u door een reorganisatie?

Ga je hetzelfde werk met minder mensen doen doordat functies vervallen of je medewerkers herplaatst? Help je medewerkers dan bij het vinden en goed kunnen uitvoeren van de nieuwe werkzaamheden. Vaak houdt dit in dat je tijdens de reorganisatieprocedure je medewerkers scholing aanbiedt.

Bijscholing of omscholing?

Het doel van scholing bepaalt of het gaat om bijscholing of omscholing.

Wil je werknemers kennis en vaardigheden leren voor het beter uitvoeren van de huidige functie, of een verlengde van deze functie? Bijvoorbeeld een magazijnwerknemer die zijn heftruckcertificaat haalt. Dan heb je het over bijscholing.

Wil je werknemers kennis en vaardigheden leren voor een andere functie? Bijvoorbeeld een magazijnmedewerker die een cursus boekhouding doet. Dan is het omscholing. Uw persoonlijke adviseur helpt u bij het bepalen van de scholing die het beste past bij uw situatie.

Contact? Bel of mail ons!

Ben je op zoek naar personeel? Heb je een vraag over sociaal ondernemen, personeel opleiden of wil je meer informatie over onze dienstverlening? Neem contact op met onderstaande adviseur die jouw sector vertegenwoordigd. Op basis van jouw behoefte pakt de juiste professional jouw vraag op.

Rilana de Bruine

Logistiek

Mariska Corvers

Leisure | Zakelijke dienstverlening

Margot de Brouwer

Techniek

Marieke van Kempen

Zorg en Welzijn | Retail