Datum: 16 juni 2020
De pilot Harrie Statushouders is succesvol afgerond. Deelnemers zijn enthousiast! Tijdens deze tweedaagse training worden er handvatten aan werkgevers en werknemers aangeboden om de ideale collega voor een nieuwe werknemer met een vluchtverleden en/of een migratieachtergrond te worden. Daarnaast worden er diverse werkvormen besproken, zodat er samen gewerkt kan worden naar een positieve, tweezijdige werkrelatie.
Ondanks dat er veel verschillen zijn op de werkvloer tussen mensen met een arbeidsbeperking en mensen met een vluchtverleden, zijn er ook overeenkomsten. Een belangrijke overeenkomst is dat er bij beide groepen een afstand kan bestaan tussen hen en andere collega’s. Met de Harrie Helpt Statushouders training worden werkgevers en werknemers getraind om collega’s met een andere culturele achtergrond of taalbarrière te ondersteunen.
CNV jongeren heeft positieve reacties ontvangen op de aangeboden pilot trainingen en heeft besloten door te gaan met het aanbieden van de Harrie Statushouders training. Een speciaal promoteam, bestaande uit jonge statushouders, gaat mee naar deze trainingen. Zij geven vanuit hun positie als ervaringsdeskundige een realistisch beeld geven van de mogelijkheden en begeleidingsbehoeften. Op dit moment volgen vijf Tilburgse statushouders de online training voor het promoteam.
Voor mensen met een andere culturele achtergrond of met een taalbarrière kan het moeilijk zijn om een blijvend plekje op de Nederlandse arbeidsmarkt te vinden. “Er zijn veel culturele verschillen die invloed kunnen hebben op het werk en werkrelaties. Je kunt bijna niet met een nieuwe cultuur omgaan als je er niet over leert”, vertelt Mahieddin. Hij is begin dit jaar gestart als Coördinator BBO bij de Diamant-groep en heeft via WSP Midden-Brabant deelgenomen aan deze pilot.
Doordat hij de positie van statushouder én Harrie kent, heeft hij een unieke kijk op de training. Benieuwd naar zijn ervaringen?
Ga voor meer informatie over de Harrie Helpt Statushouders training naar de website van CNV jongeren.